Recept hemmagjord müsli i stekpanna

När jag gör min müsli så brukar jag göra den i stekpanna, dels för att det går snabbare och dels för att jag brukar glömma saker i ugnen.. 

I müslin har jag solrosfrön, fiberhavregryn, linfrön, cocosflingor, kanel, chiafrön och i slutet lägger jag i ekologiska russin. Mängderna är det bara att köra på fri hand beroende på vilka smaker du vill ha fram mest, jag kör ca 0.5l havregryn, 1dl chiafrön, 2dl solrosfrön, 1.5dl linfrön, 2 msk kanel och 2msk cocos. 

Så här gör du:
Sätt en torr stekpanna på högsta värme och häll i alla ingredienser (förutom russinen). Låt den stå i 2-3 minuter på plattan och rör då och då så det inte bränns. Skvätt sedan vatten (eller använd vattenspruta) på müslin och rör, det är så klumparna bildas, det går också att använda flytande honung på vilket jag testat någon gång. Låt sen müslin svalna i kyl eller frys några minuter och tillsätt sen russinen. Klart! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0